Jak przygotować motocykl do przechowywania w warunkach zimowych!

Udostępnij:

Jazda zimą może być wspaniała - zdarzają się suche, słoneczne dni, ale wielu z nas nie może sobie pozwolić na dodatkową pracę i troskę, jakiej wymaga jazda na rowerze zimą... Mroźne temperatury, czarny lód, deszcz i ciemne noce sprawiają, że jazda zimą staje się wyzwaniem, a sól na drogach oznacza konieczność mycia roweru po każdej jeździe, aby uniknąć sytuacji, w której na wiosnę będzie wyglądał raczej jak futro i rdza!

Czasami po prostu łatwiej jest zapakować rower na zimę, otworzyć piwo, usiąść wygodnie i cieszyć się Netflixem w cieple własnego domu, zamiast myć rower na mrozie, a potem spędzić kilka godzin na jego rozmrażaniu!

Przygotowanie roweru do przechowywania w zimie jest niezbędne, jeśli chcesz, aby wiosną wyjechał z garażu i wyglądał tak dobrze, jak w momencie wejścia do niego... Istotne jest również, aby upewnić się, że łatwo go odpalić! Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek dotyczących przechowywania roweru w okresie zimowym....

Upewnij się, że jest czysty i unikaj korozji


Może to zabrzmi trochę oczywisto, ale czyszczenie roweru na czas hibernacji jest koniecznością! Odstawienie roweru w czystym i suchym miejscu zapobiega osadzaniu się nadmiaru brudu i wilgoci przez zimę oraz powstawaniu niepożądanej korozji (zwłaszcza wokół hamulców, łańcucha i zębatek oraz instalacji elektrycznej). Po umyciu należy nałożyć na lakier dobrą warstwę wosku lub politury, aby zabezpieczyć go przed kurzem, brudem i wilgocią. Warto również użyć dobrego inhibitora korozji, takiego jak Muc-Off HCB-1, Silkolene Pro-Prep lub ACF-50, aby zabezpieczyć plastik, metal, gumę i połączenia elektryczne przed korozją lub utlenianiem. Czyszczenie roweru uwidoczni również wszelkie uszkodzenia karoserii lub problemy, które trzeba rozwiązać w czasie jego przechowywania.

Zadbaj o akumulator

Akumulator w Twoim rowerze jest jednym z najważniejszych elementów! Jest to prawdopodobnie jedyna rzecz, o której my, rowerzyści, prawie zawsze zapominamy - do czasu, aż przestanie działać! Właściwa konserwacja akumulatora w okresie zimowym zapewni Ci maksymalne wykorzystanie jego żywotności, a także sprawi, że wiosną nie będziesz miał żadnych niespodzianek, gdy wyjedziesz na rowerze, włączysz rozrusznik i "KLIK"!

Obecnie w motocyklach montuje się wiele różnych typów akumulatorów: ołowiowo-kwasowe, kwasowe, AGM, żelowe i litowe, ale jedną cechą wspólną dla nich wszystkich jest to, że zimą uwielbiają przyjemne, ciepłe otoczenie i okresowe ładowanie.

Ładowarki/kondycjonery do akumulatorów są niezbędnym elementem zimowego planu przechowywania każdego rowerzysty i w przeciwieństwie do lat ubiegłych, są łatwo dostępne i są doskonałymi urządzeniami technicznymi. Optimate, CTEK, Battery Tender, NOCO i Oxford Oximiser mogą pochwalić się szeroką gamą kondycjonerów do akumulatorów z dobrymi produktami podstawowymi, aż po ładowarki do wielu rowerów.

Dla tych z nas, którzy mają szczęście mieć ładny, ciepły, murowany garaż z zasilaniem, jest to proste! Wystarczy zamontować w rowerze stały przewód do akumulatora, podłączyć ładowarkę i gotowe! Dla tych z nas, którzy nie mają prądu w garażu - inną opcją jest użycie ładowarki słonecznej Optimate lub Oxford, aby uzupełnić poziom naładowania baterii w zimie. Jeśli twój rower jest przechowywany na zewnątrz lub w nieizolowanym garażu, gdzie temperatura może drastycznie spaść w zimie, najprostszym rozwiązaniem jest wyjęcie baterii z roweru i wniesienie jej do domu, aby ją uzupełnić (jest to moje osobiste ulubione rozwiązanie, ponieważ możesz okresowo ładować wiele baterii rowerowych w zimie i nie martwić się o pozostawianie rzeczy podłączonych na zewnątrz).

I ostatnia rzecz! Jeśli ładujesz fabrycznie szczelne akumulatory AGM lub żelowe, to wystarczy je podłączyć, ale zanim naładujesz starszy akumulator kwasowo-ołowiowy, musisz najpierw sprawdzić poziom elektrolitu, a jeśli używasz akumulatora litowego - upewnij się, że kupiłeś specjalną ładowarkę do akumulatorów litowych.

Oderwij się od ziemi!

Nasze opony są jak nasze akumulatory - prawie zawsze zapominamy o nich zimą! Opony są porowate i z czasem tracą powietrze. Jeśli pozostawimy rower na zimę w tej samej pozycji na miękkich oponach, w końcu mogą się na nich utworzyć trwałe przebitki. Aby temu zapobiec, najlepiej jest zamontować parę przednich i tylnych podpórek lub podnośnik rowerowy, które utrzymają koła na podłożu. Jeśli nie masz żadnych stojaków lub fizycznie nie masz miejsca itp., warto zwiększyć ciśnienie w oponach, aby dłużej zachowały swój kształt, i co około miesiąc przestawiać rower, tak aby opierał się na innej części opony (pamiętaj tylko, aby wyregulować je ponownie przed jazdą). Do przechowywania roweru idealnie nadaje się również mata garażowa lub kawałek starego dywanu, aby uniknąć bezpośredniego kontaktu z podłogą.

Napełnij go!

Przygotowanie układu paliwowego w rowerze jest koniecznością podczas przechowywania roweru przez kilka miesięcy! Wszyscy doświadczyliśmy lub spotkaliśmy kogoś, kto musiał rozebrać gaźniki lub zlecić czyszczenie wtryskiwaczy w swoim motocyklu po tym, jak pozostawił w układzie paliwowym zastój nieprzetworzonego paliwa. Kolejnym krokiem naprzód jest wprowadzenie paliwa etanolowego E10! Etanol jest higroskopijny - więc im więcej etanolu w paliwie, tym więcej wody jest wchłaniane do układu paliwowego, co może prowadzić do korozji w naszych układach paliwowych.

Najlepszym sposobem walki z tym zjawiskiem w okresie zimowym jest napełnienie zbiornika i dodanie dodatku do paliwa - najlepiej zabrać motocykl na szybką przejażdżkę lub przynajmniej uruchomić go na krótką chwilę, aby upewnić się, że uzdatnione paliwo przeszło przez cały układ paliwowy. Jeśli masz rower z gaźnikiem, wskazane może być opróżnienie gaźników, aby zapobiec odparowaniu paliwa i pozostawieniu osadów.

Niektórzy ludzie wolą uruchamiać rowery co kilka tygodni, aby utrzymać przepływ paliwa w układzie paliwowym. Może to mieć również inne korzyści... jeśli uruchomisz motocykl do momentu, aż będzie odpowiednio ciepły (lub do momentu, gdy włączy się wentylator), pomoże to rozgrzać wszystko do czerwoności i pozbyć się skroplin, które osadziły się na motocyklu - pamiętaj tylko, aby całkowicie ostygnąć przed ponownym założeniem pokrowca!

Przykryj go!

Innym dobrym sposobem na powstrzymanie wilgoci na rowerze jest przykrycie go dobrze dopasowanym pokrowcem (wewnętrznym lub zewnętrznym). Pokrowiec pomaga chronić rower przed żywiołami, jeśli jest on przechowywany na zewnątrz, ale pokrowiec w pomieszczeniach zamkniętych pomaga również chronić lakier roweru przed kurzem i drobnymi uderzeniami. Dobrze dopasowany pokrowiec pomaga także w zapewnieniu cyrkulacji powietrza wokół roweru i chroni przed wilgocią (która może prowadzić do korozji).

Zamykanie

Gdy zapadają ciemne noce, a my relaksujemy się przy piwie oglądając telewizję, czasami zapominamy, że nasza duma i radość siedzi w garażu i hibernuje aż do wiosny! Niestety, jest wiele osób, które o tym nie zapomniały (tak, mówimy tu o osobach pozbawionych skrupułów!). Nawet jeśli jest on zamknięty na klucz w garażu lub schowany w ogrodzie, nie zapominaj o bezpieczeństwie! Aby zabezpieczyć rower, zamontuj dobry zamek i łańcuch oraz, jeśli to możliwe, użyj kotwicy do podłoża. Alarm/immobilizer lub urządzenie śledzące są również korzystne, a niektóre firmy ubezpieczeniowe oferują zniżki składek w przypadku ich zamontowania!

Istnieje wiele innych rzeczy, które możesz zrobić, aby przygotować swój motocykl do przechowywania zimą, ale wydaje nam się, że podstawy omówiliśmy powyżej - a jeśli jesteś właścicielem motocykla, który lubi majsterkować, to możemy zagwarantować, że wszyscy w pewnym momencie znajdziemy się w garażu zimą, wykonując te drobne prace, o których zapomnieliśmy latem, lub planując przyszłoroczne modyfikacje. Stosując się do kilku prostych kroków, wiemy przynajmniej, że gdy wiosną otworzymy bramę garażową, nie będziemy czuć się płasko!

Poprzedni artykuł
Osian Pryce - gwiazda Rajdowych Mistrzostw Wielkiej Brytanii
Następny artykuł
Seria samochodów projektowych "Tweek'd" Ep #1

Warte uwagi

Jazda motocyklem zimą - jakie opony są...

Teraz, gdy wskazówki zegara zostały cofnięte, jesień naprawdę dała o sobie znać: ciemniejsze noce, ciemniejsze poranki, krótsze dni i pogoda, która zmienia się co kilka godzin, a co...