Nowe Pirelli Diablo Rosso IV

Udostępnij:

Czy może być lepszy sposób na rozpoczęcie roku z nowym (dla mnie!) rowerem i nową, ulepszoną trasą z dużą ilością zakrętów? Szczerze mówiąc, nie ma nic lepszego! Podobnie jak reszta naszego zespołu motocyklowego, jestem uzależniony od dwóch kółek i mogę szczerze powiedzieć, że jeśli coś ma silnik i dwa koła, to na pewno na tym pojadę - co czasami widać w moim dość eklektycznym guście motocyklowym!

Zawsze miałem słabość do motocykli z połowy i końca lat dziewięćdziesiątych, więc kiedy nadarzyła się okazja nabycia starej Hondy Firestorm, nie mogłem się oprzeć! Jedynym dylematem było to, jakie opony kupić na lato zabawy! Wybór opon do motocykla może być trochę jak pole minowe, ale prawda jest taka, że żaden z głównych producentów nie produkuje złych opon, chodzi tylko o to, aby wybrać odpowiednią oponę do motocykla i rodzaju jazdy (inne czynniki też odgrywają rolę, np. budżet, osobiste preferencje itp.) Mając to na uwadze, przyszła mi na myśl jedna nowa opona na rok 2021 - Pirelli Diablo Rosso IV

Minęło prawie 20 lat od wprowadzenia oryginalnej opony Pirelli Diablo Rosso do świata opon dwukołowych w 2002 r., która przez lata ewoluowała wraz z modelami Rosso II i ostatnio Rosso III, ale teraz na rynku pojawiło się nowe dziecko! Pirelli Diablo Rosso IV jest już dostępna i reprezentuje czwartą generację kultowej rodziny Diablo Rosso!

Pirelli Diablo Rosso IV jest przeznaczona dla właścicieli motocykli typu super sport, hyper-naked lub crossover, którzy mają bardziej dynamiczny styl jazdy i preferują sportową oponę na drogę! Ich zapotrzebowanie na wysoki poziom przyczepności na różnych rodzajach asfaltu, w mokrych i suchych warunkach, doskonałe sprzężenie zwrotne i prowadzenie wymaga opony, która pozwoli im w pełni wykorzystać osiągi motocykla - a Rosso IV zapewnia to w pełnym zakresie!

Pozycja w gamie opon Pirelli

Diablo Rosso IV jest częścią gamy opon Pirelli o wysokich osiągach jako produkt supersportowy o zrównoważonym zachowaniu pomiędzy sportowymi osiągami na drodze w połączeniu z dobrym przebiegiem i doskonałymi osiągami na mokrej nawierzchni.

W porównaniu z Diablo Supercorsa SP, która została zaprojektowana do jazdy po torze w suchych warunkach, opona Rosso IV ma charakter głównie szosowy, ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu i zachowania na mokrej nawierzchni.

Również w porównaniu z Diablo Rosso Corsa II - inną oponą z portfolio Pirelli przeznaczoną do jazdy po drogach i ulicach, zaprojektowaną do zrównoważonego użytkowania na szosie i torze, Diablo Rosso IV zapewnia większe przebiegi i lepsze zachowanie na mokrej nawierzchni.

Mieszanki

Obie opony mają konstrukcję dwukomponentową - przednia opona jest podzielona na trzy obszary, w których zastosowano dwie mieszanki. W centralnym paśmie opony zastosowano mieszankę o wysokiej zawartości krzemionki, która zajmuje około 50% szerokości przekroju opony, natomiast bardziej miękka mieszanka znajduje się na zewnętrznych krawędziach. Taka konstrukcja oznacza, że ta sama mieszanka jest obecna w obszarze styku opony z podłożem do 35 stopni kąta pochylenia, co pozwala uniknąć nierównego wyczucia przy dalszym przechylaniu lub nierównomiernego zużycia.

W przypadku opony tylnej stosowane są dwie oddzielne konstrukcje, w zależności od rozmiaru opony. Opony tylne w rozmiarach do 190/50 ZR 17 mają konstrukcję dwuskładnikową, w której zastosowano schemat czapki i podstawy - twardsza z dwóch mieszanek jest stosowana w podstawie (która znajduje się pomiędzy bieżnikiem a osnową), a także w centralnej części bieżnika i jest to mieszanka w pełni krzemionkowa, która zapewnia stałą temperaturę w całej oponie i gwarantuje szybkie nagrzewanie się i dobre przebiegi. Miększe boczne mieszanki zostały opracowane tak, aby również zapewniały szybkie nagrzewanie się opony i przyczepność na poziomie opony torowej.

Opony tylne o rozmiarze 190/55 ZR 17 i większym są produkowane jako opony trójkomponentowe, w których trzy mieszanki są rozdzielone na pięć obszarów opony. Twardsza, centralna mieszanka o wysokiej zawartości krzemionki zapewnia szybkie nagrzewanie się opony i gwarantuje stabilność przy wysokich prędkościach, równomierne zużycie i przebieg. Mieszanka pośrednia jest stosowana po bokach mieszanki centralnej, aby pokryć pośrednie kąty pochylenia (formuła z pełną zawartością krzemionki) i zapewnia doskonałą przyczepność zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach. Mieszanka barkowa składa się w 100% z sadzy i pochodzi bezpośrednio z opony Diablo Supercorsa SC używanej w wyścigach wytrzymałościowych. Mieszanka ta zapewnia stabilność i wsparcie przy pełnym pochyleniu oraz maksymalną trakcję przy przyspieszeniu i momencie obrotowym generowanym przez najnowszą generację motocykli superbike.

Profile

Pirelli wykorzystuje całą wiedzę zdobytą podczas wyścigów Superbike i stosuje tę technologię w swoich supersportowych oponach drogowych... Profile opony Diablo Rosso IV pochodzą z wyścigów i mają wielopromieniowy wzór, aby poprawić prowadzenie. Środkowy obszar ma ostrzejszy profil, aby zapewnić natychmiastowe pochylenie i szybkie zmiany kierunku jazdy. Wraz ze wzrostem kąta pochylenia, krzywizna opony zmniejsza się, aby zwiększyć powierzchnię styku podczas pokonywania zakrętów.

Konstrukcja bieżnika

Bieżnik opony Diablo Rosso IV posiada charakterystyczny wzór "flash" i pozostawia miejsce na bardziej "śliskie" barki, które zapewniają bardziej sportowe osiągi. Wzór "flash" zastosowano w centralnych rowkach zarówno przedniej, jak i tylnej opony, a ich orientacja jest zgodna z falami zużycia, co sprzyja równomiernemu zużyciu. W porównaniu z poprzedniczką, wzór bieżnika przedniej opony został zoptymalizowany pod kątem zmniejszenia stosunku pustej przestrzeni do wypełnienia o około 30%, aby zapewnić bardziej "śliską" oponę przy kącie pochylenia 35 stopni. Odwrotnie postąpiono z tyłu, gdzie stosunek pustej przestrzeni do wypełnienia został zmniejszony w centralnej części, aby zapewnić lepsze zużycie i większą stabilność przy dużych prędkościach.

Pierwsze wrażenia i jazda na Diablo Rosso IV

Pierwsze wrażenia były dobre! Zanim jeszcze przejechałem się na tych oponach, wyglądały po prostu dobrze! Niepowtarzalny wzór bieżnika sprawił, że w porównaniu do poprzednika Diablo Rosso III, opony wyglądają o wiele bardziej nowocześnie i bardziej jak opony torowe.

Nie twierdzę, że moja droga do pracy jest idealną trasą testową, ale jest na niej sporo wszystkiego, co może się przydać każdemu motocyklowi lub oponie.... Odpowiednia mieszanka prostych, długich zakrętów, ślepych łuków i wzniesień, z mieszanką starego i nowego asfaltu, przyczepności jak w skorupie oraz mnóstwem napraw drogowych i nadlewek. Do tego dochodzi codzienne, obfite posypywanie świeżo skoszoną trawą przez rolników, błotem z traktorów lub krowim łajnem - w niektóre dni może to przypominać tor przeszkód!

Moja pierwsza jazda do domu na nowych oponach była mokra, więc obyło się bez heroizmu! Od razu poczułem, że Rosso IV ma bardziej sportowy charakter. Przednia opona była lekka, zwinna i gotowa do wchodzenia w zakręty lub zmiany kierunku jazdy, gdy tylko się tego zażąda, ale nie kosztem utraty pewności siebie (w przeciwieństwie do starych opon sportowych, które kształtem przypominały trójkąty Dairy Lea), sprawia wrażenie bardzo neutralnej, ale sportowej, gdy się tego chce. Tylna opona odzwierciedlała neutralne odczucia z przodu i wszędzie była stabilna, nawet w wilgotnych warunkach...

Po około miesiącu i kilku jazdach na suchej nawierzchni, Diablo Rosso IV nie przestają zachwycać i wywołują uśmiech na twarzy! O dziwo, jak na oponę sportową, bardzo dobrze tłumią nierówności i wszelkie niedoskonałości nawierzchni - niektóre opony sportowe mogą sprawiać wrażenie twardych i skupionych na torze, ale na Diablo jeździ się gładko, bez wibracji i szorstkości.

Są to opony wzbudzające zaufanie, w pewnym sensie wręcz pocieszające - szybko się rozgrzewają, a gdy już się rozgrzeją, nie możesz się doczekać następnego zakrętu! Wspomniałem wcześniej, jak neutralne w dotyku są te opony i im więcej na nich jeżdżę, tym bardziej podoba mi się to uczucie. Chętnie wchodzą w każdy zakręt tak szybko, jak tylko chcesz, ale tylko pod wpływem Twojej uwagi. Inne opony, na których jeździłem, wydają się chcieć wejść jeszcze głębiej w zakręt lub podnieść się, gdy odpuszczasz pedał gazu, ale Rosso IV są szczęśliwe przy każdym kącie nachylenia, a gdy już wejdziesz w zakręt, czują się osadzone i mają ochotę na więcej - przednia opona zawsze jedzie tam, gdzie ją poprosisz, a tylna nigdy nie narzeka ani nie sprawia wrażenia innej niż osadzona, nie narzekając na moment obrotowy z bliźniaka o pojemności 1000 cm3.

Szczerze mówiąc, uważam, że Diablo Rosso IV trafiła w samo sedno! Idealna opona do motocykla sportowego na brytyjskie drogi. Dojeżdżanie do pracy na mokrej lub suchej nawierzchni, weekendowe wypady, okazjonalne dni na torze (obserwujcie to miejsce!) - wszystko to jest w jej zasięgu!

Poprzedni artykuł
Wielka zmiana paliwa z E5 na E10
Następny artykuł
Jak w pełni wykorzystać jesienne przejażdżki!

Warte uwagi

Najwspanialsze przeżycia podczas dnia na torze:...

To jest zarchiwizowany post - Ron Haslam Race School zamyka działalność 26 października 2020 r. Motocyklowe dni na torze to świetny sposób na sprawdzenie swoich umiejętności i zdolności...