Koło motocyklowe musi wytrzymać ekstremalne obciążenia, takie jak przyspieszanie i hamowanie oraz siłę odśrodkową, która jest stosowana podczas pokonywania zakrętów. Problem ten dotyczy nie tylko opon, ale również felg. Co można zrobić, aby odnowić uszkodzone obręcze motocyklowe? Co to jest tuning felg? Kiedy jest on zalecany?


Rodzaje kół do motocykli

Na rynku istnieje wiele opcji kół motocyklowych. Dostępnych jest wiele rodzajów kół motocyklowych. Występują one w różnych rozmiarach i kształtach. Niektóre felgi mogą być używane z oponami dętkowymi, podczas gdy inne są odpowiednie tylko dla opon bezdętkowych. Na podstawie rodzaju konstrukcji możemy rozróżnić koła odlewane i szprychowe. Rynek był zdominowany przez te pierwsze aż do lat 70-tych. Wynikało to głównie z ich wytrzymałości, absorpcji wstrząsów i niskiej wagi.

Można również łatwo wymienić poszczególne elementy obręczy. Bardzo popularnym rodzajem obręczy motocyklowych są felgi odlewane. Obręcze te wykonane są najczęściej ze stopów aluminium. Dostępne są różne rodzaje obręczy, w tym obręcze karbonowe wykonane z lekkich stopów magnezu lub obręcze stalowe. Są one używane głównie przez sportowców.

Trudne życie felg

Producenci kół motocyklowych starają się znaleźć sposób, aby uczynić je bardziej niezawodnymi, bezpieczniejszymi i trwałymi. Jednak nikt jeszcze nie stworzył idealnej konstrukcji, która wytrzyma wszystkie rygory obręczy motocyklowej i obciążenia żywiołami.

Koła motocyklowe ulegają więc naturalnemu zużyciu. Najczęściej jest to spowodowane nierówną nawierzchnią drogi, wybojami i dziurami. Jazda z dużą prędkością, jazda na zbyt niskich oponach, nieprawidłowa wymiana opon i dętek oraz jazda na oponach z niewłaściwym ciśnieniem to częste przyczyny uszkodzeń. Obręcze motocyklowe są również podatne na korozję.

Działania renowacyjne

Pęknięte, wykrzywione lub wypaczone felgi mogą być niebezpieczne i prowadzić do poważnych obrażeń. Uszkodzenia felg mogą również wpłynąć na komfort jazdy i skrócić żywotność zawieszenia, dętek i opon. Istnieje jednak możliwość ich naprawy. Na czym polega naprawa felg motocyklowych?

Chodzi o przywrócenie felgi do jej pierwotnej formy. Nie powinieneś próbować naprawiać swoich felg samodzielnie. Potrzebne są do tego profesjonalne narzędzia i fachowa wiedza. Jeśli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia, powinieneś niezwłocznie udać się do warsztatu. Specjalista oceni zakres i zaproponuje rozwiązanie. Nie da się naprawić wszystkich usterek felg. Jeśli felga ma duże pęknięcia lub odkształcenia, trzeba będzie wymienić ją na nową.

Prostowanie kół motocyklowych

Prostowanie felg jest jedną z najbardziej popularnych technik renowacji kół motocyklowych. Do tej czynności potrzebne jest profesjonalne urządzenie do prostowania felg. Jest to obracający się bęben z miernikiem, który mierzy wygięcie felgi.

Prostowanie felgi motocyklowej polega na podgrzaniu wygiętego obszaru, umieszczeniu formy wewnątrz felgi i zastosowaniu nacisku w celu nadania jej pożądanego kształtu. Prostowanie skrzywionych obręczy motocyklowych jest możliwe przy użyciu prostownicy ręcznej. Czasami podczas prostowania może dojść do pęknięcia felgi. Tego typu uszkodzenia można z reguły naprawić przez spawanie. Jeżeli jednak występują duże szczeliny, felga może nie nadawać się do dalszego użytku. Po wyprostowaniu i ewentualnym zespawaniu felgę trzeba będzie polakierować.

Szprychowanie i centrowanie koła

Szprychowe koła motocyklowe wymagają bardziej skomplikowanej renowacji. Obejmuje ona zaplatanie i centrowanie szprych. Można to zrobić samemu, ale trzeba mieć odpowiednią wiedzę i precyzję.

Centrowanie koła motocyklowego poprawia naciąg koła. Dzięki temu felga nie uderza w drogę pionowo lub bokiem. Aby nie dopuścić do uszkodzenia koła, powinno się to robić regularnie. Przyrząd do centrowania koła to specjalne narzędzie, które centruje koło. Jest to specjalna podstawka, która posiada wskaźnik wskazujący stopień odkształcenia. Niezbędny jest również odpowiedni klucz do szprych. Odpowiedni klucz do szprych jest również potrzebny do naprawy otworów w główkach szprych przed łączeniem kół. Dzieje się tak, gdy motocykl jeździł z luźnymi szprychami.

Tuning i inne zabiegi na kołach motocyklowych

Renowacja felg motocyklowych może obejmować usuwanie zagięć i przywracanie felg do ich pierwotnej formy. Istnieje również szereg czynności, które podniosą estetykę felgi i sprawią, że będzie ona wyglądała jak nowa. Zalicza się do nich usuwanie trwałych osadów, piaskowanie i szkiełkowanie, a także odnawianie powłok galwanicznych.

Można również wynająć specjalistyczne warsztaty, które zajmują się malowaniem proszkowym felg motocyklowych oraz chromowaniem, polerowaniem i nabłyszczaniem felg. Kolejnym ciekawym sposobem na tuning są naklejki na felgi motocyklowe. Jest to świetny sposób na modyfikację koloru felgi oraz jej oryginalnego wyglądu. Elementy te mogą być naklejane na całą felgę lub w postaci pasków czy taśm. Można również upiększyć felgi atrakcyjną hydrografiką.

Warto naprawiać lub odnawiać felgi motocyklowe. Nie powinno się tego robić w ogóle. Jeśli uszkodzenie jest poważne, lepiej wymienić część na nową. Stan może ocenić fachowiec. Ważne jest, aby porównać koszt naprawy i cenę zakupu nowej lub używanej felgi. Pomoże to zdecydować, która opcja jest najbardziej opłacalna. Naprawiona felga nie będzie miała takiej samej wytrzymałości jak nowa.

Warte uwagi

Opony motocyklowe - jakie wybrać?

Ponieważ motocykl ma tylko dwa koła, ważne jest, aby wybrać odpowiednie opony, które zapewnią Ci najlepszą przyczepność i kontrolę podczas jazdy. W zależności od tego, jaki typ...