Jaką moc zyska mój motocykl po wymianie układu wydechowego?

Udostępnij:

Dwie podstawowe kwestie są wspólne dla entuzjastów motocykli. Bez względu na to, jakim motocyklem jeżdżą, moc i dźwięk są najważniejszymi aspektami, które można poprawić po opuszczeniu fabryki. Nieważne, czy posiadasz motocykl typu supermoto czy naked, wymiana układu wydechowego jest najbardziej podstawową formą tuningu motocykla.

Porównanie wydechu akcesoryjnego i seryjnego

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jeśli zamierzasz zainstalować układ wydechowy, jest zakup części. Możesz je kupić bezpośrednio w sklepie motocyklowym lub skorzystać z łatwiejszej i bardziej przystępnej cenowo opcji, jaką jest sklep internetowy. Po skompletowaniu niezbędnych elementów, można udać się do profesjonalnego warsztatu, który specjalizuje się zarówno w mapowaniu silnika, jak i tuningu układu wydechowego.
Motocykliści wiedzą, że standardowe układy wydechowe muszą spełniać normy hałasu i emisji spalin. Producenci mają tendencję do ignorowania jakości dźwięku, ponieważ wiedzą, że klienci będą w końcu modyfikować układ wydechowy. Seryjne układy wydechowe są ciężkie i pozostawiają wiele do życzenia pod względem jakości dźwięku. Ten element jest często dwukrotnie cięższy od swojego sportowego odpowiednika, zwłaszcza w przypadku większych motocykli.

Nowy wydech to większa moc i lepszy dźwięk

Zmniejszenie masy i lepszy dźwięk zauważysz już po uruchomieniu motocykla. Do produkcji układu wydechowego zostanie użyte aluminium. Homologacja drogowa nie zostanie utracona dzięki wyjmowanemu "dbkillerowi", czyli rurce, która znajduje się w otworze wydechowym i odpowiada za wytłumienie tłumika. Zwiększy to również moc, choć jej ilość zależy od zakupionych komponentów i modelu Twojego motocykla. Pamiętaj, aby podczas wymiany układu wydechowego założyć filtr sportowy.
Zwiększy się również moment obrotowy silnika, co znacznie poprawi jego elastyczność. Następnie trzeba będzie stworzyć nową mapę silnika. Jest to obowiązkowy krok w przypadku zmiany warunków pracy układu wydechowego. Pozwala to na dalszą poprawę osiągów silnika. Choć nie jest to najdroższa, to najbardziej opłacalna i bezpieczna metoda tuningu. W przypadku mniejszych motocykli różnica między mocą a końmi mechanicznymi nie będzie znacząca, ale każdy koń mechaniczny przyczynia się do lepszych osiągów.

Ważne jest, aby utrzymać dobry stan układu wydechowego

Jeśli wymienimy tylko tłumik, który jest końcówką układu wydechowego za sondami lambda i katalizatorem, nie będzie konieczne tworzenie nowej mapy dla silnika. Zmieni się brzmienie motocykla, ale nie zmieni się moc i warunki pracy układu wydechowego. Pamiętaj, aby podczas tuningu układu wydechowego przestrzegać norm homologacji drogowej. Jeśli nie spełnisz norm UE dotyczących homologacji drogowej, możesz spodziewać się kary pieniężnej.
Wydech jest kluczową częścią Twojego motocykla. Ważne jest, aby pamiętać, że cały układ powinien być wymieniany przez profesjonalistów, którzy są certyfikowani w zakresie usług warsztatowych. Każda modyfikacja powinna być sprawdzona na hamowni, aby sprawdzić, czy jest zgodna z przeznaczeniem.