Ponieważ motocykl ma tylko dwa koła, ważne jest, aby wybrać odpowiednie opony, które zapewnią Ci najlepszą przyczepność i kontrolę podczas jazdy. W zależności od tego, jaki typ motocykla posiadasz, producenci opon dzielą je na opony motocyklowe, które nadają się na zwykłe drogi, off road-enduro, wyścigowe, do skuterów i motorowerów, a także do motocykli turystycznych, wyścigowych, quadów, chopperów i motocykli sportowych.

Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że każda opona ma unikalną średnicę obręczy. Przed zakupem opony należy zapoznać się z dokumentacją techniczną motocykla. Średnice te są wyrażane w calach i zawierają się w przedziale od 8 do 21.

Przy wyborze opony motocyklowej należy zwrócić uwagę na oznaczenia ścian bocznych. Obejmują one szerokość (zazwyczaj od 50 do 330 mm), wskaźnik kształtu (od 30 do 60 mm), prędkość (w km/h) i indeks nośności (w kilogramach). Na oponie mogą znajdować się następujące oznaczenia: 185/70ZR17 M/C(58W), gdzie 185 oznacza szerokość, 70 - wysokość (129,5 mm), R - indeks prędkości +240 km/h, 17 - średnicę w calach, a M/C oznacza, że jest to opona "tylko do motocykli". 58 to maksymalna waga.

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest przewidywany sezon, na który została wyprodukowana opona. Można również wybierać spośród opon całorocznych, letnich lub zimowych. Można również wybrać opony motocyklowe na przednią lub tylną oś, albo na obie. Prawidłowy montaż jest kluczowy, jeśli chcesz osiągnąć maksymalne osiągi.


Opony motocyklowe mogą mieć dętkę lub być całkowicie bezdętkowe. Wzór bieżnika opon motocyklowych może być różny - od skomplikowanego z wieloma rowkami i lamelami po całkowicie gładki.

 

Warte uwagi

Prostowanie kół motocyklowych i renowacja felg

Koło motocyklowe musi wytrzymać ekstremalne obciążenia, takie jak przyspieszanie i hamowanie oraz siłę odśrodkową, która jest stosowana podczas pokonywania zakrętów. Problem ten...