Kompendium wiedzy o oponach motocyklowych

Udostępnij:

Jazda motocyklem jest wolna od ograniczeń i daje Ci pełną kontrolę nad maszyną. Dreszczyk adrenaliny zwiększa możliwość osiągania dużych prędkości i minimalne systemy bezpieczeństwa. Każdy aspekt motocykla został zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy. Kierowca jest odpowiedzialny za zapewnienie sobie bezpieczeństwa. Producenci motocykli oferują nam zmienną, którą możemy regulować zgodnie z ich zaleceniami, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo. Są to oczywiście opony motocyklowe. Odpowiednio dobrane, zmaksymalizują osiągi i uchronią nas przed nieprzyjemnymi zdarzeniami.

Jak powstają opony motocyklowe?

Wszystko zależy od przeznaczenia opon, ale ogólna idea i podstawa produkcji są generalnie takie same. Opony motocyklowe mają osnowę, czyli szkielet, tak jak wszystkie opony. Jest on wykonany z nylonu lub innych trwałych materiałów i nadaje oponie jej kształt. Jest on również odpowiedzialny za jej ogólną wytrzymałość. Ściany boczne opony są ważną częścią opon bezdętkowych i są szczególnie ważne. Stykają się one bezpośrednio z obręczą opony i są odpowiedzialne za utrzymanie właściwego ciśnienia w oponie. Opony mogą stracić swoje pierwotne właściwości, jeżeli nie są idealnie dopasowane lub jeżeli ściana boczna ulegnie deformacji. Bieżnik jest ostatnim, równie ważnym elementem. Jego zadaniem jest utrzymywanie kontaktu z podłożem poprzez usuwanie wody i zanieczyszczeń.

Etykiety na oponach motocyklowych

Kryterium wyboru rodzaju opony motocyklowej jest teren, w którym będzie używana oraz miejsce, w którym zostanie zamontowana na motocyklu. Różne opony są przeznaczone do jazdy w mieście i na torach. Symbole na ścianach bocznych opon motocyklowych wskazują na ich przeznaczenie. Pierwszą i najważniejszą informacją jest rozmiar opony, zazwyczaj zapisywany w postaci szerokości/profilu/średnicy. Opona diagonalna jest oznaczona kreską. Wynika to z unikalnej konstrukcji karkasu, który jest bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych, a jednocześnie elastyczny. Opona ta jest najczęściej stosowana w motocyklach terenowych. Alternatywą dla myślnika może być litera "B" lub "R". Pierwszy z nich oznacza oponę diagonalną, która posiada dodatkowe opasanie dla większej wytrzymałości i stabilności. Druga to opona wykonana w technologii radialnej. Jest to technologia łącząca dwie poprzednie technologie, wspomagana kordami, które są ułożone względem siebie pod kątem prostym. Te dodatkowe pasma zmniejszają tarcie i sprawiają, że opona jest niezwykle wytrzymała.

Indeksy prędkości i nośności

Indeks nośności to maksymalne obciążenie, jakie opona może przenieść na jedną oś przy maksymalnym ciśnieniu. Zakłada się, że opona może przenosić mniejsze obciążenia, jeśli ciśnienie jest niższe. Przed wyruszeniem w podróż należy upewnić się, że opona jest odpowiednio napompowana. Indeks prędkości to kod określający maksymalną prędkość, jaką może osiągnąć opona. Przy prędkościach do 210 km/h (H) łatwo jest jechać wolniej niż wynika to z indeksu prędkości.

Niektóre opony z indeksem prędkości V (240 km/h) mają maksymalną prędkość 240 km/h. Opony te mają indeks prędkości. Opony te mają indeks prędkości oraz indeks nośności w nawiasach (np. 58 V). Przed oznaczeniem średnicy opony zwykle umieszcza się literę V, np. 110/90 V 16, 150/70VB 17 lub 130/60VR 18. Niestety w danych producenta nie ma informacji o dopuszczalnej prędkości dla tych opon.

Inne oznaczenia opon motocyklowych

Na oponach motocyklowych można znaleźć inne symbole opon, np. "rear", który oznacza oponę na tylną oś. To samo dotyczy opon przednich. O tym, czy opona jest bezdętkowa czy dętkowa, informują oznaczenia "TT" i "TL". M/C to opona przeznaczona dla motocykli. Opona specjalistyczna jest oznaczona literą "A". "NHS" oznacza oponę bez homologacji drogowej, która jest używana wyłącznie na torze. Opona wzmocniona nosi nazwę "RF". DOT to oznaczenie produkcji opony, które składa się z czterech cyfr. Dwie pierwsze oznaczają tydzień produkcji, a dwie ostatnie - rok.

Kiedy należy wymienić opony motocyklowe?

Przy zakupie używanego pojazdu dobrze jest nabyć fabrycznie nowy komplet. Nie sposób znać historii pojazdu i tego, co przeżył. Nie warto ryzykować. Zamiast tego należy kupować nowe opony w sprawdzonym i godnym zaufania sklepie, który odpowiednio przechowuje opony. Opony należy wymienić, jeśli mają jakiekolwiek pęknięcia lub silne otarcia. Dzieje się tak często, gdy opony motocyklowe były używane przez długi okres czasu i zaczęły się zużywać. Pamiętaj, że minimalna głębokość bieżnika w oponach motocyklowych wynosi 1,6 mm. Jeśli bieżnik jest zużyty poniżej tej wartości, opony należy natychmiast wymienić.