Zużycie i uszkodzenie opon motocyklowych

Udostępnij:

Prędkość, z jaką się poruszasz, może często powodować zużycie opon w motocyklach. Istnieje wiele innych czynników, które mogą przyczynić się do tego procesu. Stan opon ma bezpośredni wpływ na Twoje bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest, aby zwracać uwagę na wszelkie oznaki niepokojącego stanu. Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć przyczyny przedwczesnej eksploatacji i najczęstsze przyczyny uszkodzeń mechanicznych.


Najczęstsze przyczyny zużycia opon motocyklowych

Należy pamiętać, że opony motocyklowe, w porównaniu do opon samochodowych, są mniej wytrzymałe. Oznacza to, że na jednym komplecie opon uzyskamy krótszy przebieg. Żywotność tego typu opon wynosi około 15 000 km. Zdarza się jednak, że już po kilku tysiącach kilometrów można zaobserwować nierównomierne zużycie opon motocyklowych. Może się to zdarzyć również w pojazdach ze sprawnymi układami napędowymi. Zdarza się to właścicielom motocykli, którzy regularnie sprawdzają opony. Pamiętaj o częstym sprawdzaniu opon, ponieważ nawet najmniejsze uszkodzenie może spowodować przewrócenie się motocykla i spowodowanie poważnych obrażeń.

Jakie czynniki wpływają na zużycie opon?

  • Prędkość jazdy
  • Styl i umiejętności jazdy konnej
  • Rodzaj nawierzchni drogi
  • Wiek motocykla
  • Motocykle o nadmiernej masie i obciążeniu
  • Rok produkcji
  • Sposób przechowywania

Właściciele zarówno skuterów, jak i motocykli muszą się martwić o zużycie opon. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie, a także jazda z dużą prędkością mogą prowadzić do szybkiego zużycia bieżnika. Producenci zalecają, aby zmniejszyć prędkość ze 120 do 100 km/h. Pozwoli to wydłużyć żywotność gumy średnio o 30%. Rok produkcji opon i sposób ich przechowywania również mogą wpłynąć na ich żywotność. Ważne jest, aby przechowywać je w pomieszczeniach zamkniętych, najlepiej w piwnicy lub garażu, z dala od bezpośredniego światła słonecznego. Guma jest niezwykle wrażliwa, dlatego najlepiej trzymać ją z dala od bezpośredniego światła słonecznego. Niskie temperatury są powodem, dla którego nie powinno się zostawiać opon na zewnątrz, zwłaszcza zimą i jesienią. Prawidłowo przechowywane opony mogą służyć nawet przez 6 sezonów. Ważne jest, aby przechowywać je w bezpiecznym miejscu.

Inne czynniki, które mogą mieć wpływ na przedwczesne zużycie opon motocyklowych to styl jazdy i umiejętności. Bieżnik może być bardzo zużyty po jednej stronie, ale po drugiej nadal mieć dobrą głębokość. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę nawierzchnię drogi, po której jeździsz. Nie ma to większego znaczenia. Jednak na drogach szutrowych opony motocyklowe zużywają się o 30% mniej niż na asfalcie.

Dla bezpiecznej jazdy ważne jest posiadanie opon motocyklowych o odpowiednim rozmiarze. Skorzystaj z naszego konfiguratora opon motocyklowych, aby uniknąć popełnienia kosztownych błędów przy wyborze.

Jak wymienić zużytą oponę motocyklową?
Zużycie opon motocyklowych zależy od typu motocykla i częstotliwości jego użytkowania. Oceniając stan opon motocyklowych, zwróć uwagę na miejsca, które są najbardziej zużyte. Ważne jest, aby pamiętać, że środek opony jest bardziej podatny na zużycie niż jej boki.

Minimalna wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm, co jest wymagane przez prawo. Jeśli wysokość bieżnika spadnie poniżej 2 milimetrów, należy wymienić oponę. Punkty TWI to małe wzniesienia, które są dobrze widoczne w zagłębieniach bieżnika i oznaczają wartość opony 1,6 milimetra. Właściciele modeli z mniejszą ilością nacięć w środkowej części bieżnika będą mieli nieco trudniej. Trudniej jest też określić zużycie opon motocyklowych. Konieczne będzie sprawdzenie punktów TWI na bokach. W obu przypadkach punkt TWI jest równy z powierzchnią opony i właściciel musi wymienić opony.

Ząbkowanie opon motocyklowych

Ząbkowanie na oponach motocyklowych to nic innego jak nierównomierne zużycie segmentów bieżnika. Charakterystyczne nierówności lub "ząbkowanie" można wyczuć, przesuwając dłońmi po oponie. Ząbkowanie jest częstym problemem zarówno w oponach motocyklowych, jak i samochodowych. Każdy właściciel pojazdu nie powinien ignorować tego nietypowego zużycia bieżnika.

 

Jak można zapobiec ząbkowaniu opon motocyklowych?

Upewnij się, że ciśnienie w oponach motocyklowych jest regularnie sprawdzane. Jest to ważne, ponieważ każdego miesiąca ciśnienie w oponach spada średnio o 0,1 bara. Niskie ciśnienie w oponach może zwiększyć przyczepność na drodze, ale wpływa też na stabilność i prowadzenie na zakrętach. Opony są bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Niskie ciśnienie w oponach może również prowadzić do nierównomiernego zużycia bieżnika i nadmiernego uginania się karkasów opon podczas jazdy. W efekcie opona nagrzewa się, co może powodować pęknięcia jej osnowy.

Wysokie ciśnienie może mieć negatywne skutki. Opona nie jest nagrzewana, co zmniejsza tarcie i zużycie paliwa. Jednak może to również powodować znaczne problemy z utrzymaniem się na drodze. Jazda na zbyt wysokich oponach może prowadzić do poważnych obrażeń.

Najczęstszą przyczyną ząbkowania opon motocyklowych jest:

  • Niedopompowanie.
  • Nierównomierne działanie amortyzatorów.
  • Niekorzystne rozłożenie obciążenia.
  • Zły stan nawierzchni drogi.

Nieprawidłowa praca amortyzatorów może również negatywnie wpływać na nierównomierne zużycie bieżnika. Dlatego pamiętaj o regularnej kontroli oleju w teleskopach przedniego widelca. Problemy z zębami w oponach motocyklowych mogą być również spowodowane nieodpowiednią ilością płynu lub przestarzałym olejem.

Pamiętaj, że niewłaściwe rozłożenie ciężaru może powodować ząbkowanie. Staraj się więc rozłożyć obciążenie na dwie opony, a nie na jedną. Ząbkowanie może wystąpić, gdy opona nie jest odpowiednio wyważona, lub gdy uszkodzona jest obręcz lub wewnętrzna strona opony. W takich przypadkach należy wymienić opony.

Na ząbkowanie opon motocyklowych może mieć również wpływ nawierzchnia drogi. Opony mogą zostać uszkodzone przez wyboje i koleiny.