Stan opon motocyklowych ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego.
Ważne jest, aby dbać o opony podczas jazdy motocyklem. Motocykl ma dwa punkty podparcia. Jedynym sposobem na jego wyważenie są siły żyroskopowe. W większości przypadków każde uszkodzenie opon podczas jazdy kończy się dachowaniem lub w najlepszym wypadku wypadkiem.

Żywotność opon motocyklowych

Przepisy jasno określają, kiedy opony motocyklowe muszą zostać wymienione. Punkty TWI wskazują minimalną dozwoloną grubość bieżnika na 1,6 milimetra. Są to małe "górki", które znajdują się w zagłębieniach bieżnika. To jest moment, w którym należy wymienić oponę.

W zależności od typu motocykla, sposobu jego użytkowania i umiejętności kierowcy, opony motocyklowe mogą zużywać się nierównomiernie. Mogą być mniej zużyte po bokach, a bardziej na środku. Czasami opona motocyklowa może wykazywać większe zużycie po jednej stronie niż po drugiej, w zależności od stylu jazdy.

Jeżeli bardziej zużyta część opony nie spełnia wymogu minimalnej głębokości bieżnika, należy ją wymienić. Podczas sprawdzania głębokości bieżnika najlepiej sprawdzać obszar o największym zużyciu. Należy pamiętać, że nie wszystkie opony mają nacięcia bieżnika na środku. Punkty TWI są często zlokalizowane po bokach opony. W takim przypadku trudno jest określić stopień zużycia opony.

Jest wiele czynników, które wpływają na szybkość zużywania się opony. Należą do nich styl jazdy, ciśnienie i wiek opony, przechowywanie oraz rodzaj i nawierzchnia drogi, po której porusza się pojazd. Opony motocyklowe, które są zazwyczaj bardzo lekkie i mają wysoki stosunek mocy do masy, są często narażone na wyjątkowo trudne warunki.

Zużycie bieżnika jest znacznie przyspieszone przez częste zrywanie przyczepności przy szybkim przyspieszaniu lub hamowaniu. Ważne informacje obejmują rok produkcji i sposób przechowywania. Guma jest bardzo wrażliwa na niskie temperatury i promieniowanie UV.

Upływ czasu nie jest istotny. Nawet producenci opon upierają się, że ich produkty mogą być używane nawet przez 5-6 lat, jeśli są odpowiednio przechowywane. Opony starsze niż pięcioletnie są uważane za "nieświeże", co może prowadzić do szybkiego zużycia, nawet przy starannym i oszczędnym przechowywaniu.

Rodzaj nawierzchni drogi, po której będzie poruszał się pojazd, również wpływa na tempo zużywania się opony. Szczególnie godne uwagi są asfaltowe nawierzchnie w Skandynawii, popularnym miejscu na motocyklowe wakacje. Aby zapewnić odpowiednią przyczepność w tych warunkach, stosuje się asfalty z dużą domieszką kruszonego kamienia o wysokiej klasie.

Również nawierzchnie szutrowe mogą powodować szybsze zużycie opon. Średnia żywotność opon motocyklowych wynosi 15 000 km. Jednak w zależności od typu i sposobu jazdy maszyny, nawierzchni, po której się jeździ oraz rodzaju motocykla, okres ten może wynosić nawet 5-6 tysięcy. Według statystyk w Polsce, taki przebieg jest dość powszechny dla jednego sezonu.

Ważne jest, aby przy wymianie opony zwrócić uwagę na to, jaki typ opony powinniśmy wybrać. O ile w kwestii rozmiaru i indeksu prędkości należy stosować się do specyfikacji producenta pojazdu, o tyle w kwestii twardości opony użytkownicy mają szeroki wybór. Jednak miękkie mieszanki zapewniają lepszą przyczepność, ale skracają żywotność opony.

Opony o twardszej mieszance mają wprawdzie dłuższą żywotność, ale ich przyczepność jest znacznie mniejsza. Twardych opon nie powinno się używać w sezonie wiosennym i jesiennym, kiedy temperatury asfaltu i powietrza są niższe. Opony dłużej się rozgrzewają, a słaba przyczepność może prowadzić do wypadków.

Sprawdzanie ciśnienia

Każda opona traci ciśnienie, niezależnie od wieku, stopnia zużycia i eksploatacji. Nie jest to jednak oznaką uszkodzenia. Guma, z której wykonane są opony, nie jest w 100% szczelna i powietrze wydostaje się przez mikropory. Powoduje to spadek ciśnienia, który jest nie tylko powolny, ale również ciągły. Dlatego tak ważne jest, aby sprawdzać ciśnienie w oponach tak często, jak to tylko możliwe.

Ciśnienie w zimnych oponach powinno być sprawdzane, tzn. należy sprawdzać ciśnienie w oponach, których temperatura jest zbliżona do temperatury otoczenia. Podczas szybkiej jazdy na motocyklu opony szybko się nagrzewają i ciśnienie gazu wzrasta. Może to powodować błędy w pomiarach.

Powinieneś stosować ciśnienie zalecane dla Twojego pojazdu i producenta opon. Jednak od czasu do czasu możesz je dostosować. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy na torze. Niższe ciśnienie może zwiększyć przyczepność, ale może również wpłynąć na pokonywanie zakrętów i stabilność opony. Przegrzanie może przyspieszyć zużycie opony, a nawet doprowadzić do jej uszkodzenia.

Z drugiej strony, wyższe ciśnienie zmniejsza powierzchnię styku opony z asfaltem. Zmniejsza to przyczepność, ale także tarcie, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa. Opona ze zbyt wysokim ciśnieniem będzie również stale niedogrzana, co może zmniejszyć jej przyczepność.

Naprawa opon motocyklowych podczas jazdy

Motocykle, w przeciwieństwie do samochodów, nie są wyposażone w koła zapasowe. Po pierwsze, nie ma na nie miejsca. Po drugie, większość motocykli nie ma przedniego koła o tym samym rozmiarze, co tylne, więc musisz zabrać oba. Chociaż producenci opon zazwyczaj nie oferują możliwości ich naprawy, motocykliści wyruszający w dłuższe trasy mają możliwość dokonania doraźnych napraw.

Ważne jest, aby mieć komplet lub zapasowe dętki oraz komplet, jeśli na kołach masz opony dętkowe, np. w motocyklach off-roadowych lub wyprawowych. Jeśli uszkodzenie dętki nie jest poważne, można ją załatać specjalną gumą samowulkanizującą. Samodzielna wymiana lub naprawa dętki nie jest łatwym zadaniem. Wymaga to wielu umiejętności.

Proces demontażu koła może być trudny, ponieważ motocykle (w przeciwieństwie do samochodów) nie są wyposażone w podnośniki. Jeśli pojazd nie ma pionowej podpórki centralnej, operacja będzie niezwykle trudna i często wymaga pomocy drugiej osoby.

Problemem może być również odpowiednie napięcie łańcucha napędowego po naprawie, ponieważ niektóre konstrukcje wymagają specjalnych narzędzi. Problemy te nie występują w motocyklach, w których napędem tylnego koła jest wał lub pasek zębaty.

Wbrew pozorom naprawianie opon bezdętkowych na drogach jest znacznie łatwiejsze. Jeśli opona kwalifikuje się do naprawy, można ją naprawić na drodze. Jeśli uszkodzenie jest poważne, można wezwać pomoc drogową lub zdemontować oponę i zanieść ją do warsztatu w celu naprawy. Większość uszkodzeń drogowych powstaje w wyniku przebicia opony metalowym elementem (gwoździem śrubą, drutem) i wtedy dziura jest niewielka.

 

Tego typu uszkodzenia można naprawić za pomocą zestawów, w skład których wchodzi zazwyczaj specjalne szydło i gumociąg samowulkanizujący, a także nabój ze sprężonym powietrzem. Po usunięciu uszkodzonego elementu i oczyszczeniu miejsca, w otwór wsuwa się gumowy sznur. Pęczniejąc uszczelnia go. Nadmiar sznura można usunąć za pomocą noża, a następnie koło jest pompowane nabojem.

 

Tego typu naprawa jest często bardzo skuteczna i pozwala dość szybko kontynuować podróż. Producenci opon i specjalistyczne serwisy zalecają jednak jak najszybszą wymianę uszkodzonej opony. Niektórzy producenci twierdzą, że materiały stosowane do tego typu napraw nie są zgodne z indeksem prędkości opony. Dlatego naprawa opony powinna być ograniczona do tymczasowej, a maksymalna prędkość nie powinna przekraczać 120 km/h.

 

Nie zalecamy samodzielnej wymiany opon motocyklowych, zwłaszcza bezdętkowych. Operacja ta jest prawie niemożliwa do wykonania w warunkach garażowych i może spowodować uszkodzenie zarówno felgi, jak i opony. Ponieważ felga motocyklowa ma inną konstrukcję niż felga samochodowa, większość serwisów opon samochodowych nie dysponuje odpowiednimi narzędziami. Główna różnica między felgą motocyklową a samochodową polega na tym, że posiada ona jedną lub dwie tarcze hamulcowe. Tych tarcz nie można serwisować za pomocą maszyn przeznaczonych do samochodów.

 

Obręcze motocyklowe są wykonane głównie z lekkich stopów aluminium (czasami magnezu) i mają mniejszą wagę niż felgi samochodowe. Nie zaleca się wyważania kół motocyklowych o masie przekraczającej 50g. Ważne jest, aby przy zakładaniu nowych opon obrócić oponę, aby jej waga była jak najmniejsza. Może to mieć znaczący wpływ na trakcję motocykli sportowych, które są szybkie i sportowe.

 

Warte uwagi

Wielka zmiana paliwa z E5 na E10

W związku z tym, że latem 2021 r. na brytyjskich stacjach benzynowych będzie obowiązywać benzyna E10 (o 10% zawartości etanolu), jest to ruch, który może mieć ogromny wpływ na...